Karl Abarth con le mele

Het ontstaan van een legende

De legende ontstond door een uitdaging, met Karl Abarth als hoofdrolspeler.

De jonge Karl was nog geen 11 jaar oud, toen hij het houten stuurwiel van zijn scooter bedekte met een lederen riem om sneller te zijn en de oudere kinderen uit de buurt te verslaan.

Die ervaring maakt deel uit van het DNA van Karl Abarth. Hij kon de verleiding van het racen niet weerstaan, en werd gedreven naar nieuwe uitdagingen en nieuwe records. 

Abarth-erfgoed
De legende van de Schorpioen.

Beleef het verhaal van Karl Abarth, ontdek zijn uitdagingen en hoe zijn gewaagde ideeën het concept van tuning en prestaties hebben veranderd.

Bekijk de video's "Tales of Scorpio"
La storia di Abarth
Giovane Karl Abarth in sella a una moto con il pubblico alle spalle

De man die de trein versloeg

Op het zadel van een motorfiets met een sidecar daagde Karl Abarth de Orient Express uit, en versloeg hem door 1.370 km te reizen, van Wenen naar Oostende.

Van de eerste races naar tuning

Na een carrière als racer en motorfietser stichtte Karl Abarth samen met Guido Scagliarini in 1949 Abarth & C. Hun eerste auto was de 204 A Roadster, gebaseerd op de FIAT 1100. Hij won direct het 1100 Sport Championship en de Formula 2. Behalve wedstrijden rijden, produceerde het bedrijf ook tuningkits, die de prestaties, het vermogen en de snelheid van standaard auto's opvoerden.
Na enkele jaren tijd telde Abarth & C. 375 medewerkers en produceerden ze ongeveer 300.000 uitlaatsystemen per jaar.

Giovane Karl Abarth in piega con una moto durante una gara

Een racer,
een kampioen.

Karl Abarth werd gevraagd een ziek geworden piloot te vervangen, en behaalde de snelste tijd tijdens de eerste oefeningen. De andere piloten beweerden dat hij met de auto had geknoeid, en daarom veranderde Karl van auto. Tijdens de tweede oefenritten behaalde hij weer de pole met een nog snellere tijd.

De Abarth-filosofie

Abarth-auto's moeten hanteerbare, sterk presterende en krachtige auto's zijn, maar vooral klein en "gevaarlijk", net als de Schorpioen.
De "afgeleiden" behaalden in elke competitie successen, en Karl Abarth schreef veel records op zijn naam.
In de jaren 50 van de 20e eeuw en tijdens de jaren 60 bleef het merk Abarth een naam opbouwen als synoniem voor sport, tuning en prestaties, en het veranderde de wereld van de sportauto.

Karl Abarth allaccia il casco prima del record di Monza

Doel: record

Toen hij 57 was, behaalde Karl Abarth een acceleratierecord aan het stuur van zijn Class G Fiat Abarth "1000 monoposto record", en de volgend dag behaalde hij hetzelfde record in een Class E éénzitter. Hij verloor 30 kg door een appeldieet te volgen om in de cockpit te passen. 

Abarth vandaag

Het merk Abarth heeft nog altijd zijn unieke DNA, en is een synoniem voor prestaties, fantastisch rijplezier en sportieve aantrekkingskracht.
Het verhaal van de Schorpioen gaat door, neemt nieuwe uitdagingen aan, creëert unieke auto's, en geeft geweldige emoties aan iedereen die de eer heeft ermee te rijden.